vineri, 15 martie 2013

Fotografia şi filmul pasiunii

Semnul actelor autentice, sunt de acord cu asta, este pasiunea pe care o pui în ele. Diferenţa o face trăirea care este nu atât semnul valorii cât cel al valorizării, iar din partea subiectului doar asta contează. Privind asupra lucrurilor care ne înconjoară (valabil şi pentru amintiri) se desprind din decor doar cele pentru care simţim ceva.
Dar, mă întreb acum, ce ne facem cu pasiunile care nu au meritat să fie trăite? Pasiunile pentru iluzii consumate în numele unei închipuiri care au consumat doar timp, bani, suflet? Privesc în urmă şi sunt uimit de entuziasme pentru lucruri îndoielnice ca distracţiile searbede dintr-un loc în care nu se întâmplă nimic. Cum ar fi, să te mobilizezi zgomotos pentru că nu ai altceva mai bun de făcut. Din plictiseală, atunci când „orice merge”.
Într-un anumit fel, nu contează obiectul pentru care eşti pasionat atâta timp cât această trăire este folosită pentru a te pune în mişcare, drept combustibil, şi nu ca pretext pentru ratare. Un obiect pe care-l îndrăgeşti te poate aspira, confisca, anula iar aceasta este pasiunea distructivă care nu foloseşte la dezvoltarea de sine ci, dimpotrivă, la propria dizolvare. Calitatea pasiunii, cred acum, nu stă nu în obiectul său ci în aportul la calitatea fiinţei. Iar această dezvoltare rămâne, oricât de ridicole vor fi fost pretextele care au însufleţit-o cândva.
Aşadar, atunci când priveşti un om pasionat, nu este de ajuns să-i faci doar o fotografie ci, pentru a-l admira (sau nu), pentru a înţelege ceva, este nevoie să-l filmezi în parcursul lui pentru a vedea la ce anume îi serveşte entuziasmul: la stagnare, la dezvoltare sau doar la omorârea plictiselii. Altfel greşim, aşa cum, prin acelaşi mecanism al ruperii gestului de omul care l-a produs, ne sunt livraţi falşi eroi:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu